Digital kontakt med Skatteankestyrelsen
Al kommunikation til og fra Skatteankestyrelsen sker som udgangspunkt digitalt. Du skal derfor enten benytte vores online-formularer eller sende via Digital Post. Det gælder dog ikke, hvis du er fritaget eller undtaget fra Digital Post.
Nederst på siden kan du finde svar på hyppige spørgsmål om digital kontakt med Skatteankestyrelsen.
Gå til siden "Tilføj nyt til min sag"
Skatteankestyrelsen har tre forskellige online-formularer, som du skal benytte for at sikre, at din henvendelse sendes sikkert:
- Ønsker du at klage over en afgørelse? Så skal du benytte vores online klageformular.
- Har du nye dokumenter til en sag? Så skal du enten benytte formularen Indsend nye dokumenter eller indsende dokumenterne til os via Digital Post.
- Ønsker du at anmode om at få en sag genoptaget? Så skal du benytte formularen Anmod om genoptagelse
Du kan trygt benytte formularerne, da kommunikationen er krypteret.
Send Digital Post til Skatteankestyrelsen
Beskeder med personoplysninger eller fortrolige oplysninger skal sendes sikkert.
Som borger kan du sende Digital Post fra bl.a. borger.dk. Som virksomhed kan du bl.a. benytte Virk.
Digital Post sikrer, at din henvendelse ikke kan læses af andre end modtageren, hvis den indeholder personoplysninger eller fortrolige oplysninger.
Gå til borger.dk for at sende post eller læse Digital Post som borger
Gå til Virk for at sende eller læse Digital Post som virksomhed
Hvis du allerede har en sag i Skatteankestyrelsen, kan du tilføje nyt til din sag i vores online-formular.
Digital Post fra Skatteankestyrelsen
Du vil som udgangspunkt modtage alle informationer om din klagesag med Digital Post.
Som borger kan du bl.a. læse Digital Post på borger.dk. Som virksomhed kan du benytte Virk.
Læs mere om Digital Post på borger.dk
Er du fritaget eller undtaget fra Digital Post?
Al post fra Skatteankestyrelsen bliver sendt digitalt, medmindre du er fritaget eller undtaget – så vil du fortsat modtage fysiske breve fra os, der holder dig informeret om din sag.
Det har siden 2014 været obligatorisk at modtage Digital Post for borgere, der ikke har fået fritagelse. Det har været obligatorisk for virksomheder at modtage Digital Post siden den 1. november 2013. Formålet med Digital Post er at effektivisere forsendelse af post mellem offentlige myndigheder og virksomheder og private postmodtagere. Det betyder bedre service, lavere belastning af miljøet og færre udgifter til porto.
Skatteankestyrelsens mailadresse
Vi anbefaler, at du sender beskeder til Skatteankestyrelsen med Digital Post. Det sikrer, at din henvendelse ikke kan læses af andre end modtageren.
Hvis du vil kontakte Skatteankestyrelsen om generelle spørgsmål, der ikke vedrører en konkret sag, kan du skrive til vores mailadresse sanst@sanst.dk
Spørgsmål og svar om digital klage og kommunikation
-
Hvad betyder reglerne om digital klage og kommunikation for mig?
Reglerne betyder, at du med få undtagelser skal anvende vores digitale selvbetjeningsløsninger, når du vil skrive til os om din sag.
Kravet gælder ikke, hvis du er fritaget eller undtaget fra at bruge Digital Post.
Kravet gælder heller ikke for klager over afgørelser om aktindsigt.
-
Hvordan kan jeg skrive til Skatteankestyrelsen?
- Hvis du vil sende dokumenter, breve mv. til verserende klagesager, skal du benytte vores digitale selvbetjeningsløsning eller Digital Post. Du kan sende Digital Post fra borger.dk.
Send dokumenter, breve mv. med den digitale selvbetjeningsløsning - Hvis du vil sende en klage over en afgørelse, skal du benytte vores digitale selvbetjeningsløsning.
Send en klage med den digitale selvbetjeningsløsning - Hvis du vil anmode om genoptagelse af en sag, skal du benytte vores digitale selvbetjeningsløsning.
Anmod om genoptagelse af en sag
- Hvis du vil sende dokumenter, breve mv. til verserende klagesager, skal du benytte vores digitale selvbetjeningsløsning eller Digital Post. Du kan sende Digital Post fra borger.dk.
-
Hvad sker der, hvis jeg ikke sender klagen digitalt?
Din klage bliver afvist, hvis du ikke anvender den digitale selvbetjeningsløsning. Du bliver samtidig vejledt om, hvordan du klager korrekt. Det samme gælder anmodninger om genoptagelse.
Du kan sende klagen igen, hvis den er blevet afvist. Du skal dog være opmærksom på, at din nye klage også skal overholde klagefristen.
-
Jeg er fritaget eller undtaget fra Digital Post. Hvordan klager jeg?
Hvis du er fritaget eller undtaget fra Digital Post, kan du sende din klage med almindelig post eller aflevere den ved personligt fremmøde.
-
Hvor store filer kan jeg sende?
Du kan vedhæfte op til 100 MB, hvis du benytter Skatteankestyrelsens digitale selvbetjeningsløsning.
-
Kan jeg sende en klage på mail?
Nej, det er ikke muligt at bruge e-mail til at sende en klage. Det samme gælder anmodninger om genoptagelse og dokumenter til verserende sager.
Klagen bliver afvist, hvis den bliver indsendt med e-mail, og du ikke er fritaget eller undtaget for Digital Post.
Vi anbefaler, at du ikke sender almindelige e-mails til os med personfølsomme oplysninger, da kommunikationen ikke er krypteret.
-
Hvordan logger jeg på den digitale selvbetjeningsløsning?
Du skal bruge NemID eller MitID for at benytte vores digitale selvbetjeningsløsning.
Virksomheder skal bruge NemID eller MitID for Erhverv. Det gælder også professionelle partsrepræsentanter.
Du kan få hjælp til NemID eller MitID for Erhverv på denne side hos NemID
Hvis du er professionel partsrepræsentant, skal du logge på som virksomhed.
-
Hvordan kontakter Skatteankestyrelsen mig?
Breve og beskeder fra Skatteankestyrelsen bliver sendt til dig med Digital Post.
Læs mere om Digital Post på borger.dk
Hvis du er fritaget eller undtaget fra Digital Post, sender vi almindelige papirbreve til dig.
-
Hvor finder jeg reglerne om digital klage og kommunikation?
Reglerne om, at klager og anmodninger om genoptagelser skal sendes med Skatteankestyrelsens digitale selvbetjeningsløsning, står i § 2 i bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen.
Find bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen på siden Love og regler
Find reglerne om Digital Post fra offentlige afsendere på Digitaliseringsstyrelsen hjemmeside