Sagsbehandlingen trin for trin
Se de trin, som en sag typisk går igennem, inden der træffes en afgørelse
Sådan behandler vi din sag
Her er en kort beskrivelse af de typiske sagsforløb i behandlingen af forskellige typer klagesager. Du kan vælge imellem de forskellige sagsområder.
-
Personskat
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Skatteankestyrelsen sender evt. en sagsfremstilling til dig
- Hvis Skatteankestyrelsen ikke mener, at din klage skal imødekommes fuldt ud, sender vi en sagsfremstilling til dig
- Sagsfremstillingen beskriver sagens faktiske forhold, hvordan Skatteankestyrelsen mener, at sagen skal afgøres og begrundelsen for Skatteankestyrelsens vurdering
- Du sender dine eventuelle kommentarer til sagsfremstillingen til Skatteankestyrelsen. Send dine kommentarer gennem formularen på denne side
- Skatteankestyrelsen fortsætter behandlingen af sagen og sender herefter sagen til et skatteankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse.
-
Møder med Landsskatteretten og ankenævn
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med det nævn, der skal afgøre din sag
- Vi indkalder dig til møde med mindst 14 dages varsel, hvis din sag skal afgøres af et ankenævn, og med mindst 4 ugers varsel, hvis sagen skal afgøres af Landsskatteretten
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten her
-
Du modtager din afgørelse
- Det er et skatteankeankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- I såkaldt borgernære sager sender vi dig en afgørelse inden for højst 12 måneder fra det tidspunkt, hvor vi modtog din klage. I andre sager om personbeskatning og erhvervsbeskatning er sagsbehandlingstiden henholdsvis ca. 20 måneder og ca. 36 måneder. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen. Du kan læse mere om de borgernære sager her
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Selskabsskat
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Møde med Landsskatteretten
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med Landsskatteretten
- Vi indkalder dig til et møde med mindst 4 ugers varsel
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten ved at klikke her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- Vi sender dig en afgørelse ca. 36-40 måneder efter, at vi har modtaget din klage. I sager om transfer pricing er sagsbehandlingstiden ca. 33 måneder. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen.
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Moms, told, afgifter mv.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Møde med Landsskatteretten
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med Landsskatteretten
- Vi indkalder dig til et møde med mindst 4 ugers varsel
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten ved at klikke her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- I sager om moms og told sender vi en afgørelse ca. 36-40 måneder efter, at vi har modtaget klagen. I sager om afgifter er der meget store forskelle på sagsbehandlingstiderne, der afhænger af den konkrete afgiftstype. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Inddrivelse
-
Du sender din klage til Gældsstyrelsen
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Du skal ikke betale gebyr for at klage.
Gældsstyrelsen kan træffe en ny afgørelse i sagen inden for 14 dage. Gældsstyrelsen sender din klage til Skatteankestyrelsen, hvis de ikke træffer en ny afgørelse. -
Du får en bekræftelse på, at Skatteankestyrelsen har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Du får bekræftelsen, når vi har modtaget din klage fra Gældsstyrelsen
- Sammen med bekræftelsen sender vi dig Gældsstyrelsens bemærkninger til din klage.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Vi sender dig en afgørelse højst en måned efter, at sagen er fuldt oplyst
- Det er Skatteankestyrelsen, der træffer afgørelse i sagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Gældsstyrelsen
-
Vurdering af biler, motorcykler mv.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Motorstyrelsen om din klage
- Motorstyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Motorstyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil gerne behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Skatteankestyrelsen sender evt. en sagsfremstilling til dig
- Hvis Skatteankestyrelsen ikke mener, at din klage skal imødekommes fuldt ud, sender vi en sagsfremstilling til dig
- Sagsfremstillingen beskriver sagens faktiske forhold, hvordan Skatteankestyrelsen mener, at sagen skal afgøres og begrundelsen for Skatteankestyrelsens vurdering
- Du sender dine eventuelle kommentarer til sagsfremstillingen til Skatteankestyrelsen. Send dine kommentarer gennem formularen på denne side
- Skatteankestyrelsen fortsætter behandlingen af sagen og sender herefter sagen til et motorankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse.
-
Møde med motorankenævnet
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med det ankenævn, der skal afgøre din sag
- Vi indkalder dig til møde med mindst 14 dages varsel
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er et motorankenævn, der træffer afgørelse i sagen
- Vi sender dig en afgørelse højst 12 måneder efter, at vi har modtaget din klage, hvis klagen er en borgernær sag, der handler om værdiansættelse af et motorkøretøj. Andre motorsager kan have længere sagsbehandlingstid. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen. Du kan læse mere om de borgernære sager her
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Ejendomsvurdering
-
Se sagsforløbet i en sag om ejendomsvurdering
Sagsforløbet i en sag om ejendomsvurdering afhænger af sagstypen.
-
Se sagsforløbet i en sag om ejendomsvurdering
-
Øvrige sager
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter den myndighed, der har afgjort din sag, om din klage
- Myndigheden sender deres materiale om sagen til os
- Hvis myndigheden har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles som udgangspunkt i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Skatteankestyrelsen, der træffer afgørelse i sagen
- I sager om omkostningsgodtgørelse sender vi en afgørelse ca. 25 måneder efter, at vi har modtaget klagen. På andre sagsområder er der store forskelle på sagsbehandlingstiderne, der afhænger af den konkrete sagstype. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Sammen med afgørelsen får du en vejledning om, hvordan sagen kan indbringes for domstolene.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen