Sagsbehandlingen trin for trin
Her er de trin, som din sag går igennem, inden du modtager din afgørelse
Sådan behandler vi din sag
Her er en kort beskrivelse af de typiske sagsforløb i behandlingen af forskellige typer klagesager. Du kan vælge imellem de forskellige sagsområder.
-
Personskat
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Skatteankestyrelsen sender evt. en sagsfremstilling til dig
- Hvis Skatteankestyrelsen ikke mener, at din klage skal imødekommes fuldt ud, sender vi en sagsfremstilling til dig
- Sagsfremstillingen beskriver sagens faktiske forhold, hvordan Skatteankestyrelsen mener, at sagen skal afgøres og begrundelsen for Skatteankestyrelsens vurdering
- Du sender dine eventuelle kommentarer til sagsfremstillingen til Skatteankestyrelsen. Send dine kommentarer gennem formularen på denne side
- Skatteankestyrelsen fortsætter behandlingen af sagen og sender herefter sagen til et skatteankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse.
-
Møder med Landsskatteretten og ankenævn
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med det nævn, der skal afgøre din sag
- Vi indkalder dig til møde med mindst 14 dages varsel, hvis din sag skal afgøres af et ankenævn, og med mindst 4 ugers varsel, hvis sagen skal afgøres af Landsskatteretten
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten her
-
Du modtager din afgørelse
- Det er et skatteankeankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- Vi sender dig en afgørelse ca. 20 måneder efter, at vi har modtaget din klage. Hvis din klage handler om erhvervsbeskatning, er sagsbehandlingstiden ca. 36 måneder. I nogle borgernære sager er sagsbehandlingstiden højst 12 måneder. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen. Du kan læse mere om de borgernære sager her
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Selskabsskat
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Møde med Landsskatteretten
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med Landsskatteretten
- Vi indkalder dig til et møde med mindst 4 ugers varsel
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten ved at klikke her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- Vi sender dig en afgørelse ca. 36 måneder efter, at vi har modtaget din klage. I sager om transfer pricing er sagsbehandlingstiden ca. 33 måneder
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Moms, told, afgifter mv.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen om din klage
- Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Skattestyrelsen, Motorstyrelsen eller Toldstyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Møde med Landsskatteretten
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med Landsskatteretten
- Vi indkalder dig til et møde med mindst 4 ugers varsel
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten ved at klikke her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Landsskatteretten, der træffer afgørelse i sagen
- I sager om moms og told sender vi en afgørelse ca. 35-39 måneder efter, at vi har modtaget klagen. I sager om afgifter er der meget store forskelle på sagsbehandlingstiderne, der afhænger af den konkrete afgiftstype. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Inddrivelse
-
Du sender din klage til Gældsstyrelsen
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Du skal ikke betale gebyr for at klage.
Gældsstyrelsen kan træffe en ny afgørelse i sagen inden for 14 dage. Gældsstyrelsen sender din klage til Skatteankestyrelsen, hvis de ikke træffer en ny afgørelse. -
Du får en bekræftelse på, at Skatteankestyrelsen har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Du får bekræftelsen, når vi har modtaget din klage fra Gældsstyrelsen
- Sammen med bekræftelsen sender vi dig Gældsstyrelsens bemærkninger til din klage.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Vi sender dig en afgørelse højst en måned efter, at sagen er fuldt oplyst
- Det er Skatteankestyrelsen, der træffer afgørelse i sagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Gældsstyrelsen
-
Vurdering af biler, motorcykler mv.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Motorstyrelsen om din klage
- Motorstyrelsen sender deres materiale om sagen til os
- Hvis Motorstyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil gerne behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Skatteankestyrelsen sender evt. en sagsfremstilling til dig
- Hvis Skatteankestyrelsen ikke mener, at din klage skal imødekommes fuldt ud, sender vi en sagsfremstilling til dig
- Sagsfremstillingen beskriver sagens faktiske forhold, hvordan Skatteankestyrelsen mener, at sagen skal afgøres og begrundelsen for Skatteankestyrelsens vurdering
- Du sender dine eventuelle kommentarer til sagsfremstillingen til Skatteankestyrelsen. Send dine kommentarer gennem formularen på denne side
- Skatteankestyrelsen fortsætter behandlingen af sagen og sender herefter sagen til et motorankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse.
-
Møde med motorankenævnet
- Du skal kontakte Skatteankestyrelsen, hvis du vil have et møde med det ankenævn, der skal afgøre din sag
- Vi indkalder dig til møde med mindst 14 dages varsel
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er et motorankenævn, der træffer afgørelse i sagen
- Vi sender dig en afgørelse højst 12 måneder efter, at vi har modtaget din klage, hvis klagen er en borgernær sag, der handler om værdiansættelse af et motorkøretøj. Andre motorsager kan have længere sagsbehandlingstid. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen. Du kan læse mere om de borgernære sager her
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Ejendomsvurdering
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren.
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- I bekræftelsen beder vi dig tage stilling til, om du vil have din sag afgjort af Landsskatteretten. Sagen bliver afgjort af et ankenævn, medmindre du beder om, at Landsskatteretten træffer afgørelse.
- Vi underretter Vurderingsstyrelsen om din klage
- Vurderingsstyrelsen sender deres materiale om sagen til Skatteankestyrelsen - Vurderingsstyrelsen kan dog beslutte at genoptage din ejendomsvurdering, hvis du er enig i dette
- Hvis Vurderingsstyrelsen har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Skatteankestyrelsen sender evt. en sagsfremstilling til dig
- Hvis Skatteankestyrelsen ikke mener, at din klage skal imødekommes fuldt ud, sender vi en sagsfremstilling til dig
- Sagsfremstillingen beskriver sagens faktiske forhold, hvordan Skatteankestyrelsen mener, at sagen skal afgøres og begrundelsen for Skatteankestyrelsens vurdering
- Du sender dine eventuelle kommentarer til sagsfremstillingen til Skatteankestyrelsen. Send dine kommentarer gennem formularen på denne side
- Når vi sender dig en sagsfremstilling, giver vi dig samtidig mulighed for at bede om et møde med et ankenævn eller Landsskatteretten
- Skatteankestyrelsen fortsætter behandlingen af sagen og sender herefter sagen til et vurderingsankenævn, et fællesankenævn eller Landsskatteretten, der træffer afgørelse.
-
Møder med Landsskatteretten og ankenævn
- Hvis du har bedt om at deltage i et ankenævnsmøde, eller hvis sagen skal afgøres på et retsmøde i Landsskatteretten, indkalder vi dig til mødet.
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er et vurderingsankenævn eller fællesankenævn, der træffer afgørelse i sagen, medmindre du har valgt, at sagen skal afgøres af Landsskatteretten. Hvis sagen handler om afslag på genoptagelse, bliver den afgjort af Skatteankestyrelsen.
- Vi sender dig en afgørelse ca. 18-30 måneder efter, at vi har modtaget din klage. I sager om fradrag for forbedring af grundværdien er der store forskelle på sagsbehandlingstiderne, som afhænger af, hvornår der er klaget. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse af, at vi har modtaget klagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
-
Vurdering 2013-2020 - genåbnet klageadgang
-
Du får besked om, at du kan klage
Folketinget vedtog den 21. december 2020 en ændring til ejendomsvurderingsloven. Ændringen betyder, at Vurderingsstyrelsen i løbet af 2021 sender besked til ejere af blandt andet erhvervsejendomme om, at de kan klage over ejendomsvurderinger for perioden 2013-2020. Muligheden for at klage over disse vurderinger har været delvist suspenderet siden 2013. Adgangen til at klage over vurderingerne bliver derfor genåbnet.
Det er ikke muligt at klage efter ordningen om genåbning klageadgangen, før du har modtaget en besked om, at du kan klage over din ejendomsvurdering.
Læs mere i nyheden "Klageadgang åbnes for erhvervsejendomme mv."
Hvis du allerede har en klagesag om en ejendomsvurdering eller modtager en afgørelse fra Vurderingsstyrelsen, kan du læse mere om sagsgangen under fanen "Ejendomsvurdering".
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du følger klagevejledningen i brevet fra Vurderingsstyrelsen.
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget din klage
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter Vurderingsstyrelsen om din klage
- Vurderingsstyrelsen sender deres materiale om sagen til Skatteankestyrelsen - Vurderingsstyrelsen kan dog beslutte at genoptage din ejendomsvurdering, hvis du er enig i dette.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møder med Landsskatteretten og ankenævn
- Hvis du har bedt om at deltage i et ankenævnsmøde, eller hvis sagen skal afgøres på et retsmøde i Landsskatteretten, indkalder vi dig til mødet
- Du kan læse mere om møder med ankenævn på denne side
- Du kan læse mere om møder med Landsskatteretten her.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Skatteankestyrelsen, et vurderingsankenævn eller et fællesankenævn, der træffer afgørelse i sagen, medmindre Skatteankestyrelsen har vurderet, at din sag skal afgøres af Landsskatteretten
- Vi sender dig en afgørelse
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du får besked om, at du kan klage
-
Øvrige sager
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen
Du skal huske følgende:
- Du skal sende din klage via Skatteankestyrelsens online klageformular. Læs mere her, hvis du er fritaget eller undtaget fra digital post
- Du skal indbetale et klagegebyr samtidig med, at du indsender din klage, da klagen ellers bortfalder. Du kan læse mere om klagegebyret på denne side.
- Klagen skal være skriftlig
- Klagen skal være begrundet
- Alle de punkter, du klager over, skal angives
- Du skal vedhæfte en kopi af den afgørelse, du klager over
- Du skal vedhæfte en kopi af myndighedens sagsfremstilling, hvis du har modtaget en
- Du skal desuden vedhæfte kopi af samtlige dokumenter, der støtter og underbygger din klage
- Skriv også, om du vil have et møde med sagsbehandleren
-
Du får en bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Vi sender en bekræftelse til dig om, at vi har modtaget din klage. Vi sender bekræftelsen med Digital Post. Du kan læse mere om Digital Post her
- Vi underretter den myndighed, der har afgjort din sag, om din klage
- Myndigheden sender deres materiale om sagen til os
- Hvis myndigheden har bemærkninger til din klage, sender vi dem til dig, og du får en frist til at kommentere dem. Du indsender dine kommentarer gennem formularen på denne side.
-
Sagen afventer sagsbehandling
Vi vil behandle din sag så hurtigt som muligt, men sagsbehandlingstiden kan være lang. Det skyldes, at vi har en meget stor mængde sager. Sagerne behandles i den rækkefølge, vi modtager dem, og alle sager får en grundig behandling.
-
Sagsbehandlingen begynder
- En sagsbehandler læser din klage og den afgørelse, du klager over
- Sagsbehandleren sætter sig ind i sagens andre bilag og oplysninger
- Sagsbehandleren finder de relevante retsregler.
-
Møde med Skatteankestyrelsens sagsbehandler
- Sagsbehandleren indkalder dig til et møde, hvis du har bedt om det, eller hvis vi har spørgsmål til dig
- Mødet kan holdes over telefonen eller på et af vores kontorer i København, Silkeborg, Aalborg eller Odense
- Du kan læse mere om mødet med sagsbehandleren på denne side.
-
Du modtager din afgørelse
- Det er Skatteankestyrelsen, der træffer afgørelse i sagen
- I sager om omkostningsgodtgørelse sender vi en afgørelse ca. 25 måneder efter, at vi har modtaget klagen. På andre sagsområder er der store forskelle på sagsbehandlingstiderne, der afhænger af den konkrete sagstype. Du får den forventede sagsbehandlingstid oplyst samtidig med vores bekræftelse på, at vi har modtaget klagen
- Hvis du ikke er enig i afgørelsen, kan du indbringe sagen for domstolene
- Du får en klagevejledning sammen med afgørelsen.
-
Du sender din klage til Skatteankestyrelsen